4 ian. 2016

FUNCTIONARE MOTOR ASINCRON TRIFAZAT (3x380V, 50Hz) IN REGIM MONOFAZAT (220V, 50Hz, F+N)

Propunem doua posibile scheme pentru modificarea conexiunilor la cutia de borne a unui motor asincron trifazat (3x380V) astfel incat sa functioneze la tensiunea de 220 monofazat (F+N).
Masina asincrona monofazata poate fi echivalata cu doua masini asincrone polifazate, cuplate pe aceasi ax, care au infasurarile primare alimentate in serie. Infasurarea primara monofazata este reparizata, in general, pe 2/3 din periferia statorului.
Un motor asincron trifazat, la care s-a intrerupt o faza, ajunge sa functioneze in sarcina monofazata.
Motorul asincron monofazat nu are cuplu de pornire. Din acest motiv  motorul asincron monofazat are in stator o infasurare auxiliara, care ocupa 1/3 din perifieria masinii decalata fata de infasurarea principala cu 90de grade si alimentata de la aceeasi sursa de curent alternativ. Pentru realizarea decalajului de 90 de grade, infasurarea auxiliara se realizeaza astfel incat rezistenta acesteia sa fie mult mai mare decat reactanta de dispersie; un alt procedeu mai eficient consta in montarea in serie cu infasurarea auxiliara a unui condensator,Cp. Dupa pornirea motorului faza auxiliara este decuplata printr-un intreruptor manual sau automat.
Condensatorul Cf are rolul de a limita curentul prin faza auxiliara in regim de functionare.
Sunt date relatiile de calcul pentru condensatoare.
Cf - condensator functionare
Cp - condensator pornire
Pentru sarcini reduse Cp nu este necesar.
Intreruptorul k poate fi intreruptor manual sau automat (se poate masura curentul la pornire si dupa atingerea valorii nominale k se deschide automat)
a functionarea motorului asincron trifaza in regim de motor asincron monofazat sarcina scade la 2/3 din sarcina nominala.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu