Principalele străzi pe care se desfășoară
circulația la nivelul municipiului Băilești sunt: - Artere de categoria a
III-a, cu două benzi de circulație (carosabil 7 m), lățimea profilului fiind de
16 m. Cele mai multe dintre aceste străzi au îmbrăcăminți asfaltice
sau din pavele și spații verzi de-a lungul trotuarelor; - Artere de categoria a
IV-a, cu benzi de circulație (carosabil 6-7 m), lățimea profilului fiind
variabilă (8-13 m).
Municipiul
B este racordat în întregime la rețeaua de alimentare cu energie
electrică. Consumatorii sunt alimentați cu energie
electrică din sistemul energetic prin intermediul a două stații de transformare
110/20 kV (B1 și B2). Aceste stații sunt racordate la
sistem prin linii electrice aeriene de 110 kV, cu secțiunea de 185 mmp. Din
cele două stații de transformare pornesc linii de 20 kV aeriene spre oraș și
satul C. În oraș, liniile de 20 kV, prin racorduri subterane și aeriene,
alimentează posturile de transformare 20/0,4 kV aeriene și în cabină de
zidărie.
Rețeaua
de iluminat stradal este comună cu rețeaua de distribuție a energiei electrice
și este formată din stâlpi de beton de tipul SE montați de o parte sau alta a
carosabilului și conductoare din al-ol 25/4mm2 fixate de izolatoare
de susținere. Corpurile de iluminat sunt de tipul PVA sau PVB și sunt
suspendate prin intermediul cârjelor către zona circulabilă, la înălțimea de
9m. Alimentarea cu energie electrică a rețelei stradale se face din posturile
de transformare 20/0,4kV, iar comanda iluminatului se face din punctele de
comandă.
Sistemul
de Iluminat Public al Primăriei B este destinat satisfacerii unor
cerinţe și nevoi de utilitate publică şi anume:
-
ridicarea gradului de civilizaţie, confortului şi calităţii vieţii
-
creşterea gradului de securitate individuală şi colectivă
-
asigurarea siguranţei circulaţiei rutiere şi pietonale
-
punerea în valoare, printr-un iluminat arhitectural şi ornamental adecvat a
zestrei arhitectonice şi peisagistice
-
realizarea unei infrastructuri edilitare moderne
-
funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi
eficienţă economică a infrastructurii aferente serviciului de iluminat public
Pentru
determinarea stării actuale a Sistemului Public de Iluminat, in cadrul dezvoltări
Auditul energetic și luminotehnic, s-au parcurs următoarele operațiuni:
1) Studierea datelor existente, datele
tehnice ale componentelor Sistemului Public de Iluminat (SPI) au fost analizate
din punct de vedere al:
-
Eficientei
-
Vechimii
-
Destinatiei
-
Caracteristicilor luminotehnice
-
Utilizare/amplasare corecta a componentelor - Corelarea acestor caracteristici
raportat la necesitatea existenta
2. Preluarea de date din teren. In perioada 01.07.2018
– 10.07.2018 au fost efectuate măsurători luminotehnice pentru determinarea
eficientei SIP, din punct de vedere al cantitătii de lumină generată de SIP.
Pentru
măsurători a fost utilizat un sistem de masurare a luminozității care are la
baza o camera CCD-Digitală, de tip Technoteam LMK98-4, cu lentile fotosensibile
interschimbabile. Aceasta camera este legata la un PC care prin intermediul
unui program special permite capturarea de imagini, iar in urma prelucrării
prin intermediul aceluiasi program se obțin parametri luminotehnici ai zonei măsurate.
Principalul parametru obținut prin aceasta metoda este cantitatea de lumina pe
unitatea de suprafața [Cd/m²]. Operațiunea de măsurare se efectuează pe timp de
noapte, in conditii atmosferice adecvate (fara ceata, carosabil uscat), prin
montarea camerei pe interiorul parbrizului unui autoturism. Pentru ca parametri
masurati sa nu fie distorsionați de caracteristicile optice ale parbrizului,
inainte de inceperea masuratorilor se determina un factor de corecție care sa
anuleze efectele acestuia si se introduce in program.
|
Un exemplu al operațiuni de măsurare si prelucrare pentru obținerea
parametrilor poate fi observat in imaginea de mai jos.
Comparare Existent/Necesar. In urma
masuratorilor si a studieri datelor tehnice ale SIP s-a determinat starea reala
existenta in teren. Comparand caracteristicile SIP reale cu caracteristicile impuse prin normativele de specialitate se pot determina masurile, de eficiență
energetică.
Ecuatia de bilant este:
Wi = Wu +SDWP = Wu + ΔWT+ ΔWC [kWh]
unde:
▪
Wi energia intrată în contur
▪
Wu
energia utilă la ieşirea din contur
▪
SDWP suma pierderilor din sistemul
electroenergetic de alimentare:
ΔWT sunt pierderile datorate corpurilor de iluminat
ΔWT sunt pierderile datorate cablurilor electrice
Bilanţul real se referă la situaţia în care
se găseşte, la un moment dat, un echipament (instalaţie), punând în evidenţă
abaterile valorilor parametrilor reali de la valorile de referinţă stabilite în
bilanţul de recepţie, cauzele şi soluţionarea acestora. Abaterile rezultate
reprezintă fie erori de întreţinere şi exploatare, fie uzură.
Bilanţul real se elaborează operând cu
cantităţi de energie măsurate, completate cu valori calculate analitic.
Se recomandă ca în timpul probelor de bilanţ
încărcarea să fie egală, sau foarte apropiată de cea nominală.
Bilanţul real constituie baza pentru
evaluarea potenţialului de resurse energetice refolosibile.
Bilanţul
optimizat se elaborează de fiecare dată când se elaborează şi bilanţul real. El
ia în considerare efectul implementării măsurilor de creştere a eficienţei
identificate prin analiza bilanţului real.
Pentru elaborarea bilanţului general pe
contur s-au efectuat măsurători la nivelul tablourilor de distributie.
Ecuaţia de bilanţ orar, este:
Wu = WI – (ΔWL + ΔWC) = 127,75 – (7,95 + 62,681) = 57,119 KWh
Considerând un timp mediu de iluminat pe an, tmed =
4200ore rezultă valorile din tabelul 11.1.5 și în diagrama Sankey
Mărimea caracteristică |
[kWh/an] |
[%]
|
Energie intrată, luată din reţea
|
536 550
|
100,00
|
Energie ieşită
1.
Energie utilă
2.
Pierderi în rețeaua electrică
3. Pierderi in corpurile de iluminat
|
239 899,8
33 390
263 260,2
|
44,78
6,22
49,06
|
Total
ieşiri
|
536 550
|
100,00
|
Din valorile obtinute prin masuratori cat si din analiza
bilantului, au rezultat urmatoarele:
-
Consumul de
energie electrica anuala pentru conturul analizat este de 536 550
[kWh/an] la un factor de putere de 0,93.
-
Pierderile totale
de energie electrica in elementele de retea se ridica, procentual,
la 6,22% adică 33 390 [kWh/an]
-
Pierderile
datorate corpurilor de iluminat se ridică la 263 260,2 [kWh/an], adică
49,06% din totalul consumului de energie electrică din contur
Se constată ca există pierderi însemnate
din cauza tipului corpurilor de iluminat, a lămpilor folosite și a uzurii lor.
Exprimat in tone echivalent petrol (1tep = 11 360 kWh) consumul de energie electrica anuală este de 47,235 tep, iar pierderile de energie
electrica sunt de 26,11 tep.
Obtinerea unei eficiente energetice ridicate se obtine in
principal prin adoptarea de solutii tehnice moderne in instalatiile electrice
analizate cat si a unor masuri oragnizatorice.
A. Din rezultatele obtinute in urma masuratorilor rezulta
ca, sistemele de iluminat public aferente cailor rutiere considerate corespund
inca cerintelor fotometrice aferente claselor in care sunt incadrate dar se
remarca, comparativ cu breviarele de calcul luminotehnic o depreciere
importanta a calitatii iluminatului public in municipiul Băilești cât și un
consum de energie electrică ridicat datorită consumului de energie specific
mare, fapt ce impune necesitatea reabilitarii sistemului conform SR 13201
B. Pentru folosirea echipamentelor de iluminat, surse de
lumina sau componente ale aparatajului se va impune respectarea
caracteristicilor tehnice minimale prevazute in fisele tehnice si Criteriile UE
privind achizitiile publice ecologice (APE) pentru sisteme de iluminat stradal
si semnalizare rutiera
C. Punctele de delimitare, blocurile de masura, protectie
si comanda ale SIP vor fi scoase in afara Posturilor de Transformare detinute
de furnizorul de energie. BMPIIP-urile vor contine contoare electronice cu
masura indirecta (prin transformatoare de curent avand raportul de transformare
200/5), cu sistem flexibil de tarifare, echipament de reducere tensiunea de
alimentare in vederea cresterii fiabilitatii surselor de lumina si a reducerii
consumului cu pana 25% pentru ramurile de retea nou construite
D. Se vor înlocui corpurile existente cu corpuri de
iluminat eficiente, cu LED de (20...100)W
in funcție de nivelul fotometric impus de categoria străzilor. Pozitia lampilor
in raport cu traseul de trafic (ordonarea lampilor, distanta intre punctele de
iluminare, inaltimea de pozitionare a lampii, brat, aliniament si inclinare in
raport cu suprafata carosabilului, tipul stalpului, stabilirea locului de
instalare, etc). Se va înlocui rețeaua datorită vechimii foaarte mari
C. Implementarii unui sistem wireless (Wlan) pentru
managementul rețelei de iluminat
(comanda inteligentă, monitorizarea consumurilor, etc).
Avantaje:
- Acoperirea cat mai buna a zonei studiate;
- Acces sigur si facil la retea;
- Asigurarea unui trafic suficient pentru traficul de date obisnuit.
Pot fi amplasate microemitatori in benzile b/g anumite zone
prestabilite din perimetrul studiat. Interconectarea echipamentelor de sol va
fi realizata prin inelul de fibra optica ce interconecteaza si celelalte subsisteme.
Analiza privind implementarea sistemului wireless 2.4 GHz, standard
802.11 b/g/n. Analiza privind amplasarea Access Point-urilor trebuie realizată
ținându-se cont de aspectul particular al fiecărei zone: parc, zonă urbană
deschisă, zonă urbană cu clădiri. Se va realiza analiza atât din punctul de
vedere al acoperirii wireless a zonelor menționate mai sus, cât și din punctul
de vedere al alocării canalelor radio conform standardului IEEE 802.11, pentru
a evita interferențele în spectrul radio. Echipamentele luate în calcul trebuie
sa respecte standardul IEEE 802.11 și sunt destinate pentru acoperire outdoor,
rețele de tip wireless mesh. În acest tip de rețea, Access Point-urile sunt
sincronizate între ele iar, în cazul în care un AP nu mai funcționează,
traficul de date de pe acest AP se direcționează (rutează) pe altă cale de
transmisie, schimbarea fiind insesizabilă de către utilizatorul final. De
asemenea, un mare avantaj al acestui tip de rețea este că nu este nevoie de o
conexiune internet la fiecare din Access Point-uri, un astfel de Access Point
putând comunica cu un altul și funcționa ca punct de retransmisie a datelor.
D. Comanda sistemului de iluminat:
Sistemul de management este o componenta a unui sistem
inteligent (Smart Grid). Printr-un semnal de comanda pot fi comandate dintr-un singur punct de
„Dispecerat“ toate punctele de aprindere sau lampi in parte. Un astfel de
sistem de comanda este City-Touch, care permite supravegherea componentelor si
a starii sistemului de iluminat.
Alte avantaje:
-
Defectiunile pot
fi recunoscute instantaneu.
-
Reviziile pot fi
planificate pe anumite directii
-
Prognozele asupra
consumului pot fi estimate mai precis.
-
Intensitatea
iuminarii poate fi reglata in parte pentru fiecare lampa
-
Inventar digital a
tuturor componentelor
-
Vedere de ansamblu
permanenta asupra costurilor
E. Adaptarea consumului de energie functie de specificul local al
fiecărei străzi. Astfel trebuie reconsiderate toate elementele orasului prin
considerarea efectelor acestora:
-
O grupare pe tipuri a sistemului stradal,
-
O evidentiere marita a zonelor,
-
Evidentierea centrului si a zonelor importante,
-
Accentuarea monumentelor, pasajelor sau caldiriilor de patrimoniu
-
Integararea in aspectul nocturn a cladiriilor inalte,
-
Parcuri, cu iluminare orientata la conditiilor naturale care sa asigure
siguranta trecatorilor
După implementarea măsurilor recomandate
se determină Bilanțul optim.
Mărimea caracteristică |
[kWh/an] |
[%]
|
Energie intrată, luată din reţea
|
109 602
|
100,00
|
Energie ieşită
1.
Energie utilă
2. Pierderi
în rețeaua electrică
3. Pierderi in corpurile de iluminat
|
97 327
1 526
10 749
|
88,80
1,39
9,81
|
Total
ieşiri
|
109 602
|
100,00
|
Prin aplicarea masurilor
tehnice si organizatorice prezentate in Planul de masuri (Cap 13) rezulta
cresterea randamentului energetic net global de la 44,78% la 88,8%.
Acest fapt duce la realizarea unor economii de energie,
astfel:
ΔW = Wi - Wio = 536 550 – 109 602 = 426 948 kWh/an
Știind că 1tep = 11,63MWh, rezultă exprimat in tone echivalent petrol că economia de energie este 36,71 tep/an.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu